CMENTARZ
Opłaty cmentarne przyjmowane są w kancelarii parafialnej:
- 30 października (czwartek) w godzinach 10.00 - 11.00 oraz 19.00 - 20.00.
- 7 listopada (piątek) w godzinach 14.00 - 15.00
- 13 listopada (czwartek) w godzinach 11.00 - 12.00 oraz 19.00 - 20.00
- 20 listopada (czwartek) w godzinach 10.00 - 11.00 oraz 19.00 - 20.00
REGULAMIN CMENTARZA
Parafii Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Rudzicy
Tekst jednolity zaopiniowany przez Parafialną Radę Ekonomiczną.
§ 1
Cmentarz jest własnością Parafii Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Rudzicy, zwanej dalej Parafią.
§ 2
1. W imieniu Parafii Administratorem Cmentarza jest Ksiądz Proboszcz Parafii pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Rudzicy.
2. Pełnomocnikiem Księdza Proboszcza na terenie cmentarza jest Zarządca Cmentarza.
3. Zarządcę Cmentarza powołuje Ksiądz Proboszcz.
§ 3
Na cmentarzu, na wyznaczonych miejscach grzebalnych, można grzebać parafian Parafii pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela oraz tych zmarłych, których wskażą dysponenci (opiekunowie) grobów.
§ 4
Na terenie cmentarza zabrania się:
- spożywania napojów alkoholowych oraz środków odurzających,
- przebywania na terenie cmentarza po zmroku,
- przebywania dzieci do lat 7 bez opiekuna,
- wprowadzania zwierząt,
- prowadzenia handlu, akwizycji, umieszczania reklam,
- niszczenia lub samowolnego przemieszczania obiektów małej architektury (np. krzyży, figur, kapliczek) oraz niszczenia grobów oraz zieleni,
- wyrzucania śmieci poza miejscami do tego wyznaczonymi.
§ 5
1. W opłatach cmentarnych zawarte są koszty wywozu śmieci, zużycia prądu, prac pielęgnacyjnych, remontowych i innych związanych z utrzymaniem cmentarza.
2. Wszystkie opłaty cmentarne reguluje się wyłącznie w kancelarii parafialnej.
§ 6
1. Dysponentem (opiekunem) grobu jest osoba, która jako ostatnia opłaciła miejsce grobowe. Dysponent nie jest właścicielem grobu, ale tylko jego użytkownikiem.
2. W przypadku śmierci dysponenta grobu, nowym dysponentem zostaje jego małżonek, zstępni (dzieci, wnukowie, prawnukowie), wstępni (rodzice, dziadkowie), rodzeństwo i przysposobieni.
3. Jeśli rodzina nie wskaże dysponenta, nowym dysponentem miejsca grobowego zostaje organizator pochówku dotychczasowego dysponenta.
4. O zmianie dysponenta należy poinformować kancelarię parafialną.
5. Prawo do grobu nie podlega dziedziczeniu.
6. Prawo do grobu nie podlega sprzedaży ani przekazaniu osobom trzecim.
§ 7
1. Opłaty związane z pochowaniem zwłok pobierane są przez Zarządcę Cmentarza na podstawie obowiązującego cennika. Opłaty uiszcza się przy pochówku bez względu na jego rodzaj na okres od 5 do 20 lat. W przypadku osoby zmarłej za granicami kraju wszelkie dokumenty niezbędne do dokonania pochówku muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Osoba zamawiająca pochówek musi mieć zezwolenie na sprowadzenie zwłok na teren Rzeczypospolitej Polskiej od właściwego organu administracji.
2. Okres oczekiwania na wniesienie opłaty wynosi 2 lata.
3. Parafia i Administrator cmentarza nie ma obowiązku szukania osób zobowiązanych do uregulowania opłaty. Obowiązek opłaty spoczywa na dysponencie i jego najbliższej rodzinie.
4. Opóźnienie w opłatach dłuższe niż 2 lata Administrator Cmentarza będzie traktował jako rezygnację z przysługującego prawa prolongowania miejsca grobowego i przekaże wszystkie prawa do grobu właścicielowi cmentarza.
5. Wykaz grobów z zaległościami w płatności dłuższymi niż 2 lata będzie publikowany na tablicy ogłoszeń w gablotce przy kościele oraz na stronie internetowej Parafii (zakładka cmentarz).
6. Po upływie 3 miesięcy od ogłoszenia, miejsca grobowe z zaległościami płatniczymi przechodzą do dyspozycji właściciela cmentarza.
7. Osoba, która nabyła prawo do dysponowania miejscem grobowym, ma obowiązek zachować pamięć o zmarłych spoczywających w tym miejscu (wykonuje odpowiednią tablicę informacyjną).
§ 8
1. Zgłoszenie zamiaru prac kamieniarskich należy dokonać u Zarządcy Cmentarza
w Kancelarii Parafialnej przed rozpoczęciem prac kamieniarskich.
2. Parafia oraz Administrator Cmentarza nie ponoszą odpowiedzialności cywilnej za pracowników firm prowadzących roboty na cmentarzu ani za szkody przez nich wywołane.
3. Prace demontażowe i kamieniarskie wykonuje wykonawca nagrobka za zgodą dysponenta i Zarządcy Cmentarza.
4. Zmiana klasyfikacji miejsca grobowego na grobowiec lub grobowiec urnowy wymaga zgody Administratora Cmentarza.
5. Zmiana nagrobka wymaga zgody Administratora Cmentarza. Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach, które nie przekraczają granic powierzchni grobu (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku, § 14). Za wymianę i postawienie nagrobka jest pobierana opłata w kancelarii parafialnej. Opłata przeznaczona jest na utrzymanie cmentarza.
6. Przed przystąpieniem do wykonania nagrobka należy przedłożyć Zarządcy Cmentarza projekt zawierający szkic obejmujący ogólny wygląd nagrobka oraz wymiary zewnętrzne uwzględniające usytuowanie przyszłego grobu na cmentarzu. Po uzyskaniu akceptacji ww. projektu, przez opieczętowanie pieczątką Parafii, można złożyć zamówienie u wykonawcy nagrobka. W przypadku grobowców wszelkie prace również wymagają zgody Administratora Cmentarza (malowanie ścian, rekonstrukcja zniszczeń i inne).
7. Wykonawca nagrobka ma prawo wykonywać na cmentarzu pracę tylko wtedy, gdy posiada zatwierdzony przez Administratora Cmentarza projekt pomnika. Do wykonania pomnika we własnym zakresie trzeba mieć podobną zgodę.
8. Prace przy nagrobku (obramowaniu itp.) należy tak wykonywać, by nie spowodowały szkód na sąsiednich grobach. Dysponent wraz z wykonawcą dba o uprzątnięcie miejsca po wykonanych pracach.
9. Za szkody powstałe na skutek złego stanu technicznego pomnika odpowiada wyłącznie dysponent grobu.
10. Zabrania się ustawiania nagrobków, które przekraczają granice alejek.
W przypadku ustawienia nagrobka poza granicą alejki, Administrator Cmentarza ma prawo do zmniejszenia nagrobka.
W przypadku ustawienia nagrobka poza granicą alejki, Administrator Cmentarza ma prawo do zmniejszenia nagrobka.
§ 9
1. Dysponent grobu jest zobowiązany do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka oraz bezpośredniego jego obejścia.
2. Nie wolno uszczuplać przejścia między grobami. Pomiędzy grobami powinno być zapewnione przejście o szerokości co najmniej 0,5 m. Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą Administratora cmentarza oraz na warunkach przez niego określonych. (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku, § 13, ust.1 i ust. 2).
3. Jakiekolwiek prace i umieszczanie elementów wokół nagrobka, jak np. ławeczki, kwietniki, brukowanie, położenie płytek, obsadzanie drzewkami i inne, muszą mieć zgodę Administratora Cmentarza uzyskaną najpóźniej na dzień przed rozpoczęciem tych prac. W przypadku wykonania tych prac bez wymaganej zgody, Administrator Cmentarza ma prawo usunąć powstałe zmiany i umieszczone elementy.
4. Zabrania się samowolnego nasadzania lub usuwania drzew czy krzewów.
§ 10
O terminie pogrzebu należy powiadomić Zarządcę Cmentarza i wskazać miejsce pochówku.
§ 11
Kwestie nie objęte niniejszym regulaminem, a mogące być przedmiotem nieporozumień czy sporów, będą rozpatrywane indywidualnie przez Administratora Cmentarza.
§ 12
Rezygnację z dalszej dzierżawy grobu zgłasza się pisemnie Administratorowi Cmentarza w kancelarii parafialnej.
§ 13
1. Parafia i Administrator Cmentarza nie ponoszą odpowiedzialności za szkody i zniszczenia powstałe w związku z działaniem sił przyrody, kradzieży i aktów wandalizmu.
2. Właścicielem nagrobka jest dysponent grobu. Dysponent grobu może indywidualnie ubezpieczyć nagrobek własnym staraniem i na swój koszt.
§ 14
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 roku.
2. Opłaty cmentarne zamieszczone są w załączniku nr 1 do Regulaminu Cmentarza.
§ 15
Wypis z regulaminu dostępny jest na cmentarzu, a jego pełne brzmienie w kancelarii parafialnej, gablocie przy kościele oraz na stronie internetowej Parafii.
Rudzica, dnia 1 września 2025 roku.
Administrator Cmentarza
ks. Łukasz Jończy
proboszcz